מרכז מידע

  • דף הבית
  • פוסטים
  • טיפול בתת פעילות ויתר פעילות של בלוטת התריס במהלך טיפולי פוריות, לפני הריון ובהריון אצלינו במרכז

טיפול בתת פעילות ויתר פעילות של בלוטת התריס במהלך טיפולי פוריות, לפני הריון ובהריון אצלינו במרכז

קצת פיזיולוגיה -מה תפקידם של הורמוני בלוטת התריס וכיצד רמה זו מווסתת?

הורמוני בלוטת התריס הינם קריטים בהתפתחות ובגדילה התקינים  הן בחיים העוברים הן בינקות והן בילדות. באדם הבוגר  אחראים על המטבוליזם התקין.

הורמוני בלוטת התריס T3,T4  מיוצרים ומופרשים מבלוטת המגן שממקמת בצוואר. ה-T3  הוא ההורמון הפעיל, ו-T4  הופך להיותT3  ברמת התא. רמתם מווסתת על ידי הורמון שמופרש מבלוטת ההיפופיזה (במוח) ונקרא TSH. כאשר הרמה של הורמוני בלוטת התריס עולה, הרמה של ה- TSH יורדת, כאשר הרמה של הורמוני בלוטת התריס יורדת (מצב הנקרא תת פעילות של בלוטת התריס), רמת ה- TSH עולה.

מקובל לחלק מצב של תת פעילות בלוטת התריס לשניים:

  1. תת פעילות קלינית - כאשר רמת ההורמונים הפעילים T3 ו-T4 נמוכים מהנורמה
  2. תת פעילות תת קלינית - כאשר רמת ההורמונים הפעילים T3 ו-T4 יחסית נמוכה אך יש פיצוי מספק על ידי עליה בערכי TSH שמביאים את רמות ההורמון הפעיל לשיווי משקל חדש.

בלוטת התריס והריון

 ניתן לקרוא להריון "מבחן מאמץ" לבלוטת התריס. להריון השפעות משמעותיות על בלוטת התריס ועל תפקודה. הבלוטה גדלה ב- 10% בגודלה וייצור הורמוני בלוטת התריס עולה בכ- 50%.  בטרימסטר הראשון להריון לעובר עדיין אין בלוטת תריס עצמאית מתפקדת ועל כן תלוי באם לאספקה של הורמונים אלו.

 שינויים מעבדתיים תקינים בהריון

בשל העלייה ברמת ההורמונים וכן בשל הפעילות של BHCG על בלוטת התריס (BHCGנקשר לבלוטה וגורם לייצור של הורמוני בלוטת התריס) מבחינה מעבדתית  קיימות "נורמות" שונות לערכי TSH בהריון על פי המעבדה הבודקת.  במידה ולא קיימות נורמות של המעבדה ההמלצות של איגוד התירואיד האמריקאי הם כי הנורמות יקבעו פר טרימסטר:

-          טרימסטר ראשון TSH תקין הוא 0.1-2.5mIU-L

-          טרימסטר שני TSH  תקין הוא 0.2-3mIU- L

-          טרימסטר שלישי TSH תקין הוא 0.3-2.5  mIU-L

תת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם) בהריון

היפותירואידיזם בהריון מחולק לשניים:

  1. היפותירואידיזם קליני בו רמות ה TSH הן מוגברות לטרימסטר של ההריון וכן רמותFT4  נמוכות או שרמות TSH הן מעל 10mIU-L .  היפותירודיאזם קליני קשור בסיכוי מוגבר ללידה מוקדמת, הפלות ומשקל לידה נמוך, כמו גם להשפעה שלילית על ההתפתחות הנוירו-קוגניטיבית של העובר.
  1. היפותירואידיזם סוב-קליני בו רמות TSH הן בין 2.5-10 mIU-Lורמות FT4 תקינות. העדויות לגבי ההשפעות השליליות של היפותירואידיזם סוב-קליני על ההריון והעובר המתפתח הן פחות חזקות מאשר לגבי היפותירואידיזם קליני. המחקר הטוב ביותר שבוצע בנושא חילק בצורה אקראית 4000 נשים בתחילת ההריון לשתי קבוצות: קבוצה אחת עברה בדיקות של תפקודי תריס וכייל נוגדנים, במידה ורמות ה TSH היו מעל 2.5mIU-L  וכייל הנוגדנים היה חיובי הנשים טופלו באלטירוקסין במטרה להביא את ערכי ה-TSH אל מתחת ל- 2.5, הקבוצה השנייה לא עברה סינון ועל כן זכתה למעקב הריון קונבנציונלי. בסוף תקופת המעקב בקבוצה שעברה את הסינון וטופלה במידת הצורך נצפו פחות סיבוכים מילדותיים. בנוסף קיימים מחקרים שמעידים על כך שייתכן ולתת פעילות לא מטופלת יש השפעה על תפקודים קוגניטיביים של הילדים בגילאים מאוחרים יותר.

 לאור כל האמור מעלה ההמלצות הטיפוליות של איגוד התירואיד האמריקאי הן :

-נשים אשר מטופלות באלטירקוסין המתכננות הריון יש לשנות את מינון האלטירוקסין על מנת להביא את ערכי ה- TSH למתחת ל 2.5mIU-L.

- נשים שמטופלות טרום הריון באלטירוקסין, עם גילוי ההריון צריכות לעלות את מינון האלטירוקיסן ב 25-30%.

במהלך הריון:

-נשים עם היפותרידיזאם קליני יטופלו באלטירוקסין

-נשים עם היפותירודיאזם סוב-קליני  וכייל נוגדנים חיובי יטופלו באלטירוקסין.

-יעד הטיפול הוא להגיע לערכי TSH בתוך הנורמה לאותו טרימסטר.

- נשים המטופלות באלטירוקסין מומלץ כי יעברו בדיקה של תפקודי תריס כל חודש.

- השינוי ברמות אלטירוקסין הן מאוד אינדיבידליות ונעות בין 20%-80%.

משמעות כייל נוגדנים חיובי בהריון ולאחריו

10-20% מהנשים ללא הפרעה בבלוטת התריס הן בעלות כייל נוגדנים (כנגד מרכיבים של בלוטת התריס) חיובי. מתוכן :

16% יזדקקו לטיפול באלטירוקסין במהלך ההריון

33-50% יסבלו מ-  post partum thyroiditis

 קיימים מחקרים המעידים על כך שכייל נוגדנים חיובי כשלעצמו הוא גורם סיכון להפלות ולידות מוקדמות.  קיימים מחקרים שמעידים על השפעה מיטיבה של טיפול באלטירוקסין במקרים של כייל נוגדנים חיובי ללא הפרעה בתפקוד הבלוטה, אך מדובר במחקרים קטנים עם בעיות בתכנון המחקר ועל כן לא קיימת כיום המלצה גורפת בנושא.

תירודיטיס לאחר הלידה

פוסט פארטום תירואידיטיס היא הפרעה (בהרבה מהמקרים חולפת) בתפקוד בלוטת התריס שמתפתחת בשנה הראשונה לאחר הלידה אצל נשים בהן לא הייתה הפרעה בבלוטת התריס טרום ההריון. שכיחות התופעה היא כ- 8% באוכלוסיה הכללית ועולה ל 33-50% מהנשים עם כייל נוגדנים חיובי. הסימפטומים יכולים לנבוע ממצב של יתר תריסיות: איריטביליות רגשית, דופק מהיר, חוסר סבילות לחום או ממצב של תת פעילות של בלוטת התריס: יובש בעור, בעיות ריכוז, עייפות חוסר סבילות לקור.

כמו כן, קיימים מחקרים שקושרים בין דיכאון לאחר הלידה לבין הפרעות בבלוטת התריס.

על כן בנשים עם כייל נוגדנים חיובי חשוב לנטר תפקודי תריס לאחר הלידה.

במידה וברצונך להתייעץ ולקבוע תור לד"ר טלי צוקרמן יפה, אנדוקרינולוגית בכירה ומומחית בבעיות של בלוטת התריס במהלך טיפולי פוריות, סביב ההריון ובהריון ניתן לפנות ל- Dafna@fertility.org.il

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מלווים אתכם כל הדרך להורות

נתקלתם בקשיים בהבאת ילד? אנחנו כאן לשירותכם עם הניסיון, הידע והטיפול המקצועי ביותר.
למידע נוסף ופגישת ייעוץ אנא השאירי פרטים ונחזור אליך בהקדם

המרכז לפוריות מאלף ועד טף נוקט בכל האמצעים לאבטחת הסודיות הרפואית.
כל מידע הנמסר באתר נשמר אך ורק לצורך רפואי ולא יועבר לצד שלישי ללא אישור מוסר המידע בכתב.
הרשומות הרפואיות נשמרות בשרתי החברה הממוקמים במרכז פוריות מאלף ועד טף ומוגנים בפני חדירת בלתי מורשים. המרכז לפוריות מאלף ועד טף עושה מאמצים רבים לשמור על הסודיות הרפואית עפ"י חוק זכויות החולה.